Noen ting sier seg selv. Jeg skal ikke fornærme deg med å ramse opp at du må droppe caps, komme i skjorte og bruke deo før intervjuet.
Det er noe jeg regner med at de fleste forstår av seg selv. Har du ikke tenkt på det enda? Tenk på det. Jeg hopper herved elegant videre.
//Denne bloggen er skrevet i samarbeid med Negotia - en fagforening for deg i privat sektor//
Det finnes langt skumlere fallgruver i det du passerer den fryktinngytende dørstokken til den mektige superlederen som nå skal grille deg sammenhengende den neste halvtimen. Jeg har selv hatt gleden å være ondskapens representant på makt-siden av bordet, og har gjennomført noen hundre intervjuer med potensielle kandidater til diverse salgsjobber. Og i et intervju er det faktisk ikke unormalt at man tester kandidaten litt, for å se om de klarer å svare for seg når de føler seg godt stekt på begge sider og svetter litt fra panna. Som regel går det bra, men ikke for alle.
Noen feil går igjen - og de er til tider så grove at de sender kandidaten med første flytog til bunnen av søknadsbunken. Sannsynligvis var de ikke klar over det selv en gang.
Skal vi bare kaste oss i det, med huet først?
5 ting du for all del bør unngå i et jobbintervju
- Aldri snakk - Vent litt, jeg glemte caps lock.. ALDRI snakk dritt om tidligere arbeidsgiver.
Ikke gidd å vær den typen som de husker for negativitet istedenfor positivitet! Har du hatt et problem, vil de heller høre hvordan du løste det, enn hvordan du stakk fra det. Forklar heller at du har hatt et ansettelsesforhold der du skulle ønske kommunikasjonen var tydeligere, og spør pent hvordan de pleier å håndtere eventuelle konflikter hos seg. Boom. Der har du en fin dialog gående - og de husker deg som en som tok ting opp på en saklig og fornuftig måte. Grattis med jobb.
- Dropp klisjeene.
ER du faktisk en lagspiller? Og er du virkelig en person uten svake sider? Du er perfekt på alt? Da kan jeg fortelle deg at en av dine svakheter er mangel på selvinnsikt. Å kunne være ærlig om sider ved seg selv man gleder seg til å få input på og hjelp til virker mye tryggere enn å ljuge på seg å være perfekt. Uansett. Noen klisjeer har blitt standaren i møterom verden over - og de hjelper deg på ingen måte til å skille deg ut. Vær ærlig, og pensle samtalen inn på det du er god på.
- Ikke ljug på deg noe du ikke kan stå inne for.
-"Hvorfor har du søkt på denne jobben?"
- "Jo - du skjønner at jeg føler at å vaske dasser her på kinoen er mitt store kall i livet - og noe jeg har drømt om lenge!"
Vel. Det er ikke alltid det er lurt å dra på for mye. Curb your enthusiasm. Det er lov å være litt vittig, og si at du alltid har hatt en interesse for ikke å sulte i hjel, før du saklig går videre og forteller at du ser jobben som en fot innenfor døren for fremtidige stillinger i bedriften. Det viser også at du har ambisjoner. Husk også at de som intervjuer deg som regel vil ringe en referanse. Dersom du forteller at du alltid er tidsnok på jobb, og referansen din bare ler i andre enden når telefonen kommer, sitter du allerede godt plassert på flytoget med neste stopp Nedre Bunkehalvdel.
- Ikke svar før du har tenkt deg om. Og ikke avstå fra å svare før du har tenkt deg om.
Denne høres kanskje ut som en no brainer. Men tenk deg følgende. Du får et uventet spørsmål, og du blir varm i panna, og kjenner pulsen helt ut i øreflippene. Øyelokkene kjennes tunge og du sliter med å holde pusten under kontroll. En vanlig reaksjon er å enten svare for raskt, uten å være helt sikker, eller si at man ikke vet. Sannsynligheten for at du har et bedre svar etter å ha fått tenkt litt på det, er stor. Be gjerne om litt tid til å tenke, eller foreslå å komme tilbake til temaet. Fortell gjerne at du er nervøs og trenger å bare trekke pusten og komme litt til hektene. Ett korrekt svar etter litt tid, er 100 ganger bedre enn et feil svar, for raskt. Eller ingen svar.
Og helt til slutt.
- Aldri still til intervju i caps eller hettegenser. Eller Gud forby - begge deler!
Okei - jeg sa jeg ikke skulle ta det opp. Men vet du - jeg har hatt så mange innom på intervju som kom i hettegenser og caps, at det virkelig er behov for å nevne det likevel. Det er få måter å signalisere tydeligere at du gir blaffen i jobben, kleskode, og den du skal bli intervjuet av. Nesten uansett stilling, har ingen noensinne ikke fått en jobb fordi de kom i en pen skjorte på intervju. Just saying.
Så håper jeg at du med disse tipsene i bagasjen er klar for å løpe ut og møte de onde superlederne med entusiasme og giv!
Vær deg selv - fortell hva du er god på, og vær interessert i hva de ser etter i en ansatt. Ikke være redd for å stille spørsmål tilbake. Finn ut hva de forventer av deg, og hvordan du kan gjøre en best mulig jobb for de - så går nok dette ganske så bra :)
Lykke til!!
4 Kommentarer
Doc og Dask
21.03.2018 kl. 08:41Så det siste punktet er avleggs. Det handler mer om å ha helt og reint tøy, enn dress og stiv stil ;)
André Askeland
21.03.2018 kl. 19:44D
21.03.2018 kl. 09:29André Askeland
21.03.2018 kl. 19:45Skriv en ny kommentar