hits

5 tips for bedre rygg og færre sykemeldinger

  • 13.07.2018 kl. 04:15

Reklame | Negotia

Sliter du med vonde skuldre, dårlig rygg eller andre plager? Da kan kanskje disse tipsene være ekstra nyttig for nettopp deg!

Sliter du med vonde skuldre, dårlig rygg eller andre plager? Da kan kanskje disse tipsene være ekstra nyttig for nettopp deg!

Etter en lang dag på kontoret kan ryggen verke, og skuldrene stivne. Har du noen gang vært nødt til å rette deg opp i ryggen, trekke skuldrene godt tilbake og skyte brystkasse frem, bare for å løsne opp litt? Kanskje hører du det knekker litt baki der? Da bør du hvert fall få med deg denne artikkelen!

Sannsynligvis ligger mye av problemet i Trapezius og Levator scapulae. Hva i alle dager spør du. Nei, dette er ikke omreisende latviske sirkusartister, men muskler i ryggen og nakken din. 

Jeg deler dette innlegget i to seksjoner. Seksjonen "Hva skjer i kroppen" forklarer litt hvorfor rygg og skuldre blir vonde, mens seksjonen kalt "Her er løsningen" går rett til en mulig fasit. Dersom du ikke orker å lese om alt som skjer inni den fantastiske maskinen "Deg" - kan du hoppe rett til seksjon to :) Selv vil jeg anbefale deg å bruke to minutter av ditt liv på å få med deg litt hva som skjer på innsiden av kroppen, om du ikke vet det veldig godt fra før. Det skal være lett lesning altså - hehe. 

Okei - let´s get down to business! Hva skjer i kroppen?

Den nye folksykdommen i Norge er lut holdning. Dette kommer omtrent utelukkende av to ting. At vi sitter feil på jobb, og at vi ligger for mye på sofaen. Vi vet jo alle at stillesitting/ligging gjør oss syke - men kanskje ikke alle vet hvorfor. Ser du på bildet over ser du to muskler som styrer det meste som skjer i øverste del av ryggen vår. Det er i hovedsak disse musklene som holder hodet vårt på plass, og hjelper oss med å stabilisere skuldrene. Enhver muskel, har en motmuskel, som gjør det motsatte. Hvis én skal hjelpe oss å strekke ut hånden, må en annen hjelpe oss å trekke den tilbake. Disse motsatte musklene bør til den grad det er mulig være i harmoni. Er du sterk i magen, bør du også være tilsvarende sterk i ryggen. 

Okei - du skjønner the basics. 

Når vi sitter fremoverlent hele dagen på jobb strekkes alle disse musklene i ryggen. De forsøker å trekke seg tilbake, men nektes av din egen holdning. For at du skal kunne strekke en muskel, må en annen jobbe. Det blir da musklene på fremsiden av kroppen. Se for deg en strikk, som forsøker å trekke tilbake i andre retning, men blir holdt i spenn for lenge. Den blir slapp. Det blir ryggen din også. Flott ting å gjøre mot kroppen sin. 

Så kommer du hjem og slenger deg på sofaen. Kroppen ligger vertikalt, mens hodet er bøyd fremover så du kan se Tv´en. Nå er det nakkemusklene bak som får kjørt seg. Den samme ideen med en strikk som spennes opp skjer der også. 

Og tiden i mellom jobb og sofaen brukes ofte på telefonen. Hva skjer da? Både hodet fremover, og kroppen fremoverlent. Alle musklene slites igjen. De eneste som får noen grad av aktivisering er de på fremsiden. Og en muskel som ikke strekkes ut, "krymper" sammen. 

Så når vi endelig etter mange års misbruk skal stå helt rett opp og ned, gjør kroppen som den er vant til. De stramme musklene foran trekker nakke og skuldre frem, mens de slappe musklene bak ikke evner å kompensere. Alt blir skjevt. Når noe blir skjevt må noe annet rette opp. Da begynner andre muskler å jobbe. Muskler i skuldre begynner å ta over for de slappe bleikfisene bak som ikke drar lasset. Snøballen ruller. Korsryggen gjør det den kan for å stabilisere et tyngdepunkt som er helt gærent - og bom. Nå sitter feilen 4 steder. En korsrygg som sliter ødelegger for stabiliseringen nedover, og stafettpinnen sendes til knærne. Muskler og sener gjør det de kan for å rette opp din krøkete rygg - men over tid blir ting slitent. Så begynner du å gå litt annerledes. Trykket under foten forandrer seg. 

Aner du hvor mange nerver som sitter under foten? 

Disse signalene sendes så tilbake gjennom systemet for feilretting - men når ingenting annet funker, og "Error 404! - Page not found!" signalet når hjernen er sirkelen komplett. Du er ødelagt. Oddsen er stor for at om du ikke begynner å gjøre noen tiltak ganske snart, vil alle disse små feilene hope seg opp, og du vil på et eller annet tidspunkt ikke være i stand til å gjøre relativt enkle gjøremål i hverdagen. I ytterste konsekvens ser vi på en lang og tung sykdomsperiode med sykemeldinger og mye rehabilitering. 

Så kort sagt - i en hverdag hvor kroppen er så skjevt belastet, er grunnen til at du er nødt til å strekke frem brystkassa og trekke tilbake skuldrene at kroppen ønsker å få tøyd ut de musklene på fremsiden som har trukket seg sammen, og ønsker å minske presset på de bak som har blitt strukket ut hele dagen lang. 

Heldigvis finnes det mange måter å bli bra på - selv om du allerede merker symptomene. Under skal vi gå gjennom noen av de tingene du kan starte med i dag, for å bedre helsen din betraktelig, raskt!



Her er løsningen

Aktiviser ryggen med trening og tøying
Dette virker kanskje som en no-brainer, og det er tipset alle gir, men det er det en god grunn til. Ryggen trenger trening og aktivitet. Du kan gjøre en del øvelser hjemme, som for eksempel denne fine tøye-rutinen, og for deg som vil på gymmen anbefaler jeg å teste ut disse øvelsene.

Ta pauser
Hver eneste time bør du ta noen minutter hvor du reiser deg fra sofaen eller fra skrivebordet og slenger litt rundt med armene og tøyer og bøyer ryggen litt. Du trenger ikke å vite noen spesielle øvelser for dette, du kjenner fort hva som trengs. Bøy deg gjerne også litt fra side til side, og aktiver støttemuskulaturen i hele ryggen. Tro meg - dette gjør bedre for deg enn du aner!

Sitt rett i ryggen
Dette har moren din sagt til deg i alle år, ja kanskje er du selv en mor som har sagt dette til dine barn. Men gjør du det selv? Frem med brystkassa, rett i ryggen og la skuldrene henge lavt. Anspente skuldre fører fort til vondter, og vondter til stress. Stress fører igjen til høye skuldre. Snøball. Den bøyde måten så mange av oss sitter på fremkaller alle de fæle effektene nevnt i seksjonen over, og gjør deg ingen tjenester. Skaff deg en god kontorstol med god korsrygg-støtte om du ikke allerede har det. Det er billigere for arbeidsgiver å investere i en god stol, enn å ha deg på sidelinjen i 6 måneder. 

Sitt i sofaen
Okei - ikke hele tiden da - da kan du jo like godt sitte i en stol, men denne er faktisk ganske viktig. Altfor mange timer tilbringes liggende med hodet i feil vinkel. Sett deg opp og strekk haka frem! La de nakkemusklene (Levator scapulae) få slappe av litt. 

Tøy fremsiden av kroppen
Muskler og motmuskler sant? Når en muskel aldri får strekt seg nok, blir den stiv og kort. Tøy brystkassa som vist her og kjenn holdningen din bedre seg på rekordtid! :) 

Jeg håper virkelig du fant denne posten nyttig og interessant, uten at du kjedet deg halvt i hjel..! Som utdannet PT er dette noen av tipsene jeg har gitt mine egne kunder, og tips jeg selv bruker for en bedre rygg i hverdagen. Er det noe du lurer på hører jeg som alltid fra deg i kommentarfeltet under, eller på vår Facebookside :)

Ønsker deg en fortsatt strålende dag, og en riktig god helg! 

- Bloggern!

 

5 ting du aldri må gjøre, eller si, på jobbintervjuet!

  • 21.03.2018 kl. 00:23

Noen ting sier seg selv. Jeg skal ikke fornærme deg med å ramse opp at du må droppe caps, komme i skjorte og bruke deo før intervjuet. 

Det er noe jeg regner med at de fleste forstår av seg selv. Har du ikke tenkt på det enda? Tenk på det. Jeg hopper herved elegant videre. 

//Denne bloggen er skrevet i samarbeid med Negotia - en fagforening for deg i privat sektor//

Det finnes langt skumlere fallgruver i det du passerer den fryktinngytende dørstokken til den mektige superlederen som nå skal grille deg sammenhengende den neste halvtimen. Jeg har selv hatt gleden å være ondskapens representant på makt-siden av bordet, og har gjennomført noen hundre intervjuer med potensielle kandidater til diverse salgsjobber. Og i et intervju er det faktisk ikke unormalt at man tester kandidaten litt, for å se om de klarer å svare for seg når de føler seg godt stekt på begge sider og svetter litt fra panna. Som regel går det bra, men ikke for alle. 

Noen feil går igjen - og de er til tider så grove at de sender kandidaten med første flytog til bunnen av søknadsbunken. Sannsynligvis var de ikke klar over det selv en gang. 

Skal vi bare kaste oss i det, med huet først?

5 ting du for all del bør unngå i et jobbintervju

- Aldri snakk - Vent litt, jeg glemte caps lock.. ALDRI snakk dritt om tidligere arbeidsgiver.
Ikke gidd å vær den typen som de husker for negativitet istedenfor positivitet! Har du hatt et problem, vil de heller høre hvordan du løste det, enn hvordan du stakk fra det. Forklar heller at du har hatt et ansettelsesforhold der du skulle ønske kommunikasjonen var tydeligere, og spør pent hvordan de pleier å håndtere eventuelle konflikter hos seg. Boom. Der har du en fin dialog gående - og de husker deg som en som tok ting opp på en saklig og fornuftig måte. Grattis med jobb. 
 

- Dropp klisjeene. 

ER du faktisk en lagspiller? Og er du virkelig en person uten svake sider? Du er perfekt på alt? Da kan jeg fortelle deg at en av dine svakheter er mangel på selvinnsikt. Å kunne være ærlig om sider ved seg selv man gleder seg til å få input på og hjelp til virker mye tryggere enn å ljuge på seg å være perfekt. Uansett. Noen klisjeer har blitt standaren i møterom verden over - og de hjelper deg på ingen måte til å skille deg ut. Vær ærlig, og pensle samtalen inn på det du er god på. 
 

- Ikke ljug på deg noe du ikke kan stå inne for. 

-"Hvorfor har du søkt på denne jobben?"
- "Jo - du skjønner at jeg føler at å vaske dasser her på kinoen er mitt store kall i livet - og noe jeg har drømt om lenge!"

Vel. Det er ikke alltid det er lurt å dra på for mye. Curb your enthusiasm. Det er lov å være litt vittig, og si at du alltid har hatt en interesse for ikke å sulte i hjel, før du saklig går videre og forteller at du ser jobben som en fot innenfor døren for fremtidige stillinger i bedriften. Det viser også at du har ambisjoner. Husk også at de som intervjuer deg som regel vil ringe en referanse. Dersom du forteller at du alltid er tidsnok på jobb, og referansen din bare ler i andre enden når telefonen kommer, sitter du allerede godt plassert på flytoget med neste stopp Nedre Bunkehalvdel.


- Ikke svar før du har tenkt deg om. Og ikke avstå fra å svare før du har tenkt deg om. 

Denne høres kanskje ut som en no brainer. Men tenk deg følgende. Du får et uventet spørsmål, og du blir varm i panna, og kjenner pulsen helt ut i øreflippene. Øyelokkene kjennes tunge og du sliter med å holde pusten under kontroll. En vanlig reaksjon er å enten svare for raskt, uten å være helt sikker, eller si at man ikke vet. Sannsynligheten for at du har et bedre svar etter å ha fått tenkt litt på det, er stor. Be gjerne om litt tid til å tenke, eller foreslå å komme tilbake til temaet. Fortell gjerne at du er nervøs og trenger å bare trekke pusten og komme litt til hektene. Ett korrekt svar etter litt tid, er 100 ganger bedre enn et feil svar, for raskt. Eller ingen svar. 

Og helt til slutt.


- Aldri still til intervju i caps eller hettegenser. Eller Gud forby - begge deler! 

Okei - jeg sa jeg ikke skulle ta det opp. Men vet du - jeg har hatt så mange innom på intervju som kom i hettegenser og caps, at det virkelig er behov for å nevne det likevel. Det er få måter å signalisere tydeligere at du gir blaffen i jobben, kleskode, og den du skal bli intervjuet av. Nesten uansett stilling, har ingen noensinne ikke fått en jobb fordi de kom i en pen skjorte på intervju. Just saying. 

 

Så håper jeg at du med disse tipsene i bagasjen er klar for å løpe ut og møte de onde superlederne med entusiasme og giv! 

Vær deg selv - fortell hva du er god på, og vær interessert i hva de ser etter i en ansatt. Ikke være redd for å stille spørsmål tilbake. Finn ut hva de forventer av deg, og hvordan du kan gjøre en best mulig jobb for de - så går nok dette ganske så bra :) 

Lykke til!!

Mine 5 beste tips til valg av fagforening

  • 14.03.2018 kl. 22:31

Så var vi endelig i gang igjen med bloggen - og vi sparker det hele i gang med mine 5 beste tips når du skal velge en fagforening!

Nytt år - nye blogginnlegg! Det er kanskje litt sent å melde når vi har kommet til Mars? Nå vel - det er bedre sent enn aldri. 

// Denne bloggen er skrevet i samarbeid med Negotia - En fagforening for privat sektor //

Å velge en fagforening kan kanskje sammenlignes litt med å velge et medlemskap på et treningssenter. De fleste er gode og vil gi deg det meste du trenger, men det er på ingen måte slik at alle er skreddersydd for ditt behov. Det er ikke noe vits å skulle betale for barnepass, om du er singel student? Er det lurt å velge et billig sted som ikke tilbyr gruppetrening, dersom det er det eneste som har potensiale til å dra deg deg ut av sofaen? Eller i motsatt tilfelle betale mye for et senter som tilbyr gruppetrening når alt du gjør er å løpe på mølla? 

Men vi kan vel uansett være enig i at det er lurt å være medlem av et treningssenter? Om ikke av rent kroppslige årsaker - så i det minste for retten til å skryte. 

Du skjønner tegninga! 

På samme måte burde du tenke nøye gjennom hva som er viktig for deg når nettopp du skal organisere deg i arbeidslivet. Noen organisasjoner er for offentlig ansatte, mens noen er for de i privat sektor. Noen medlemmer er skreddersydd enkelte bransjer, mens andre er mer helhetlige. En fotograf som knuser kameraet sitt, vil for eksempel dra nytte av en organisasjon som kanskje dekker dette. Jeg som mister tenna støtt og stadig - vil kanskje gjøre lurt i å ta med dette i beregningen..! Men husk at jo flere som er organisert - jo bedre blir tilbudene. 

Det er mange der ute som ønsker å tilby sine tjenester, og det kan være forvirrende å skulle velge rett.

Så her har jeg satt sammen en liten 5-punkts liste du kan titte på før du bestemmer deg! 

- Jobber du i privat sektor, eller offentlig sektor?
Dette vil begrense søket ditt med 50%. Uansett vil det alltid være lurt å høre med noen kollegaer om de bruker en fagforening som er skreddersydd for din bransje, og starte i den enden. Dersom du er offentlig ansatt, kan du rett og slett ikke organisere deg i et forbund som er for privat sektor, og vica versa.  

- Samarbeidspartnere og fordeler
En fagforening har som regel en rekke fordeler å tilby sine medlemmer. Dette innebærer gjerne en serie av produkter og tjenester som er inkludert, eller rabattert gjennom medlemskapet. 

Fordeler kan være ting som; billigere forsikring, rabatter på hytter, turer og reiser, strømavtaler, medlemskap på treningssenter, drivstoff-avtaler og mye mye mer.

Gjør du god research her, vil fort medlemskontingenten være spart inn på medlemsfordelene, og vel så det. NB - pass på at du velger en organisasjon som har fordeler du faktisk har bruk for. 

- Partipolitisk avhengig/ uavhengig
Enkelte partier støtter politiske partier, mens andre gjør det ikke. Dette er en ren smakssak - og du må ta stilling til hvorvidt dette er viktig for deg eller ikke. Svaret på om organisasjonen du vurderer å melde deg inn i er partipolitisk avhengig, eller uavhengig, finner du på deres nettsider. 

- Interne programmer og utviklingsmuligheter
Fagforeninger tilbyr ofte kurs og utdanninger, enten gratis, eller rimelig. Det kan være årsstudier, kursing over én eller flere moduler, tilskudd til utdanning og eller egne programmer internt. Dette er flotte tilskudd som gjør at du stiller sterkere, og mer kompetent, i arbeidslivet. Disse tilskuddene kan ha en direkte innvirkning på hvor sterkt du stiller i for eksempel lønnsforhandlinger. 

- Kontingenter og unntak
Det er lurt å sjekke litt priser på medlemskap, og hvilke eventuelle fritak du kan få. Nå vil jeg jo si at det som regel er verdt pengene - og som nevnt over vil fordelene i medlemskapet alene sannsynligvis spare inn summen for deg - men det kan finnes tilfeller hvor du har rett på reduksjon av kontingent, eller fritak. Det er lurt å sjekke om du plikter å betale kontingent om du eksempelvis mister jobben, er student og lignende. 

Nyttig?

Så da håper jeg du har fått noe å tygge på før du nå skal ut og finne deg en fagforening, og at dette kan hjelpe å peke deg i riktig retning. Det er som sagt ikke bare lett - men det er lurt å gjøre god research :) 

Jeg vil avslutte denne saken med noen bilder, og en liten videosnutt, fra Ålesund - og den herlige After Work-samlingen vi hadde der forrige uke! Stor stas med over 100 deltakere på selveste kvinnedagen! Også var det Morten Brandt da. Herre min for en juvel. 

After Work Ålesund


Fra After Work samling på Waterfront Hotel i Ålesund på kvinnedagen, 8 mars, 2018. Over 100 gjester koste seg med mat, noe godt i glasset og et heidundranes show.











 

André Askeland

Som snart 30 år gammel føler jeg at jeg ikke trenger å finne meg i dritt fra noen. Uten utdanning er det ikke så mange jobber jeg kan få på høyt nivå, og de jeg kan få, føler jeg ofte at jeg bare blir kastet rundt i. Nå er tiden inne for å finne ut hvilke rettigheter jeg faktisk har. Det kan også du nyte godt av ;) Denne bloggen er skrevet i samarbeid med Negotia - Et YS forbund

Bloggdesign

Søk i bloggen

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no